De geweldige stem van Brittany Howard is er één uit duizenden. Haar
onconventionele, hakkende gitaarslag ook overigens. Dat was al duidelijk
toen het debuut Boys & Girls uit kwam. Eigenlijk al toen het
titelloze ep’tje van de band Alabama Shakes in 2011 verspreid werd. Toch
is de rauwe garagerock van weleer getransformeerd. Op hun tweede
langspeler Sound & Color laat de band namelijk een schat aan
gloedvolle soulliedjes horen met een heerlijk rauw randje.
De band uit Athens Alabama blijkt muzikaal gezien een enorm risicovolle
stap gezet te hebben. Nee, ze kozen niet voor een kopie van hun
succesvolle debuut. De creatieve muzikanten wilden juist uitwaaieren
naar andere muzieksoorten. Feit is dat je daardoor meer soul dan ooit
hoort. Daarbij lijken de nummers bijna allemaal improvisatiestructuren
te hebben. Het lange Gemini, maar bijvoorbeeld ook het intieme This
Feeling voelen beiden bijna aan als een jam.
Maar aan de andere kant weten Howard en consorten ook zeer goed wat ze
willen. Het titelnummer bijvoorbeeld, laat horen dat er vooral erg hard
gewerkt is aan stemmenlagen. Net als bij het nummer Future People
buitelen er talloze Howards over elkaar heen. Over zang gesproken;
Howard excelleert in het strak, stampende ritme van de eerste single
Don’t Wanna Fight. Het is vrij zeker dat dit live een topper worden. Net
als het bijna bezeten voorgedragen Gimme All Your Love trouwens.
Maar daar blijft het niet bij, qua topcomposities. Het funky Guess Who
is gelardeerd met intens mooie strijkers, de song Shoegaze met een
heerlijke Hammondsound en Miss You met een kippenvelverwekkende
uitbarsting. Alleen het rommelige punkliedje The Greatest valt wat dat
aangaat uit de toon. En eerlijk gezegd is dat ook het minste nummer van
het album. Ach, elf van de twaalf goed; waar vind je tegenwoordig nog
zo’n score?
Recensent
: Dennis Dekker