Geschreven door:
Cis van Looy
Bijna zeven jaar geleden zagen we BJ Barham aan het werk in Venlo, in Het Perron stelde hij Burn. Flicker.Die voor, de opvolger van het wonderlijke Europese debuut van American Aquarium Small Town Hymns. Fraai gebrachte verhalen over onthechting sierden latere werkstukken zoals Wolves.
“Things Change” zingt BJ in de titeltrack van het gelijknamige uit 2018
daterende werkstuk. Barham is ondertussen getrouwd en verruilt de
alcohol voor het familieleven.
In die geborgenheid kan hij zijn creativiteit ontplooien die zich
reflecteert in songs over het ware leven. De countryneske benadering
verraadt zijn afkomst uit het Zuiden. Ook in Raleigh in Noord Carolina
leeft de hunkering naar de onbereikbare American Dream. Die wordt door
Barham uitvoerig in vraag gesteld vanaf de opener Me + Mine,
een klagelijk klinkende ballade waarin de frustraties vanuit het
standpunt van een hopeloze conservatieve zuiderling doorklinkt, tot de
warme pianoballade The Long Haul dat naar southernsoul uit een ver verleden lonkt.
Before The Dogwood Blooms evolueert de rafelige klaagzang
op een fijne combinatie van gospelpiano en pedalsteel. Dat instrument
genuanceerd bepotelt door Rhett Hufman bepaalt ook de sfeer bepaalt in
het troosteloos Six Years Come September. “Sad songs makes me happy” knauwt Barham in het aangenaam voortkabbelende Starts With You.
Dat gevoel kunnen we volmondig beamen als na het op pittige countrypicking gebouwde Brightleaf +Burley en het uitbundige, sterk naar Springsteen en Mellencamp refererende, The Luckier You Get, het ingetogen The Day I Learned To Lie To You opduikt. Zwoele
blazers in de fraaie instrumentatie verzachten het leed geenszins en
dat gebeurt evenmin in de onbereikbare verzuchtingen van A Better South en de schrijnende schuldbekentenis How Wicked I Was. Lamentations rijt
oude persoonlijke wonden op persoonlijk vlak en in de samenleving open
met relevant, countrygetint mistroostig songwerk van onweerstaanbaar
gehalte.