Na een stilte van 8 jaar verscheen half april vrijwel uit het niets
een nieuw album van Fiona Apple via de streaming media diensten. Het is
een album dat vrijwel onmiddellijk werd onthaald met superlatieven (het
kritische Pitchfork kwam binnen een paar uur zelfs met de perfecte tien
op de proppen) en dat later dit jaar ongetwijfeld hoog gaat opduiken in
de jaarlijstjes. Daar valt niet veel op af te dingen, want Fetch The
Bolt Cutters is een indrukwekkend en fascinerend album. Op hetzelfde
moment is het zeker geen makkelijk album. Fiona Apple heeft de
vertrouwde combinatie van donkere pianoklanken en haar bijzondere stem
verrijkt met soms onnavolgbare percussie en heeft bovendien de
toegankelijke popsong grotendeels los gelaten. Fetch The Bolt Cutters is
wars van perfectie en schuwt het experiment geen moment. Fiona Apple
slingert je ruim 50 minuten heen en weer in haar donkere wereld en maakt
van haar hart geen moordkuil. De Amerikaanse singer-songwriter vecht al
decennia tegen haar demonen en ook op haar nieuwe album komen er weer
de nodige voorbij. De songs op Fetch The Bolt Cutters zijn persoonlijk,
maar lopen ook over van experimenteerdrift en eigenzinnigheid. De eerste
recensies vol superlatieven doken al een paar uur na de release van het
album op, maar het nieuwe album van Fiona Apple is een album dat veel
meer tijd nodig heeft om echt te landen. Lang niet iedereen zal iets
kunnen met dit album, maar liefhebbers van de bijzondere muziek van
Fiona Apple krijgen een album in handen dat ruim 50 minuten lang diepe
indruk maakt.
Recensent mania
|
: Erwin Zijleman |