De derde plaat van Baloji gaat
vanaf het begin direct los. We denken aan Fela Kuti, Niet zozeer vanwege overeenkomstige
stijlkenmerken – Baloji blijft slim weg van traditionele afrobeat –
maar omdat de furie waarmee Baloji het in 'Glossine' over 'zombies' heeft,
ons doet denken aan de gelijknamige Fela-classic.
Baloji laat de vele kleuren en smaken van Afrikaanse (pop)muziek
door deze plaat heen waaien, van Zimbabwe over Nigeria tot Congo, het
land waar hij zijn roots heeft. De aangedikte, morsige analoge synth die
de housebeat een zetje geeft, doet bovendien erg 2018 aan.
"Ik wou dat ik rationeel was, maar ik ben nog altijd een kind", vertelde de Luikse Gentenaar Baloji onlangs nog in De Morgen. Dat is niet zo, 137 Avenue Kaniama getuigt niet alleen van een fijngeslepen muzikaal instinct en veel joie de vivre,
maar ook van een brede, intelligente kijk op de wereld. Baloji put
inspiratie uit verontwaardiging en naastenliefde, uit verbazing en
meewarigheid. Hij bekritiseert en relativeert, schudt de weltschmerz van
zich af met een bombardement feestelijke grooves.
(tekst DeMorgen.be)