In lockdown zitten en je eigen studio hebben, dat biedt toch weer mogelijkheden. En dus doken Dan Auerbach en Patrick Carney Auerbach’s Easy Eye Studio in om de vrijgekomen tijd goed te gebruiken. Niet dat ze lang nodig hadden voor Delta Kream, want het album werd in krap 10 uur opgenomen. Allemaal covers dit keer en goedbeschouwd een vervolg op Chulahoma, de mini LP waarmee ze eer betuigden aan Junior Kimbrough, één van hun belangrijkste inspiratiebronnen. Hij en R.L. Burnside waren een paar van de laatste exponenten van de Mississippi Hill Country Blues, de connectie tussen de oude Delta Blues en de Elektrische garage blues van mensen als Jon Spencer, en natuurlijk de Black Keys zelf. Maar liefst vijf songs van Kimbrough en twee van Burnside vormen het hart van deze plaat waarop behalve Auerbach en Carney Kenny Brown en Eric Deaton te horen zijn. Deaton speelde eerder al bas op de, overigens ook door Auerbach geproduceerde LP Pushin’ Against A Stone van Valerie June, en Kenny Brown is zelf bijna net zo’n grote legende als R.L. Burnside, in wiens band hij jarenlang speelde. Met z’n vieren grijpen ze niet alleen terug op het geweldige songmateriaal van de bluesmannen, maar ook op de sound zoals we die op eerste albums van de Black Keys hoorden, rauw, ontdaan van opsmuk en boven alles zeer geïnspireerd. Met Louise van Mississippi Fred McDowell en eerste single Crawling King Snake, origineel van John Lee Hooker, wordt nog verder teruggekeken en laten de Black Keys horen nog niets van hun oude inspiratie verloren te hebben, en met respect voor de traditie nog steeds de beste moderne bluesband van deze eeuw te zijn.
Door Jurgen Vreugdenhil - Mania
The Black Keys release their tenth studio album, Delta Kream, via
Nonesuch Records. The record celebrates the band’s roots, featuring
eleven Mississippi hill country blues standards that they have loved
since they were teenagers, before they were a band, including songs by
R. L. Burnside and Junior Kimbrough, among others. Dan Auerbach and
Patrick Carney recorded Delta Kream at Auerbach’s Easy Eye Sound studio
in Nashville; they were joined by musicians Kenny Brown and Eric Deaton, long-time
members of the bands of blues legends including R. L. Burnside and
Junior Kimbrough. The album takes its name from William Eggleston’s
iconic Mississippi photograph that is on its cover.
Auerbach says of the album, “We made this record to honor the
Mississippi hill country blues tradition that influenced us starting
out. These songs are still as important to us today as they were the
first day Pat and I started playing together and picked up our
instruments. It was a very inspiring session with Pat and me along with
Kenny Brown and Eric Deaton in a circle, playing these songs. It felt so
natural.”
Carney concurs, “The session was planned only days in advance and
nothing was rehearsed. We recorded the entire album in about ten hours,
over two afternoons, at the end of the “Let’s Rock” tour.”
Auerbach says of Delta Kream’s first single ‘Crawling Kingsnake’: “I
first heard [John Lee] Hooker’s version in high school. My uncle Tim
would have given me that record. But our version is definitely Junior
Kimbrough’s take on it. It’s almost a disco riff!” Carney adds, "We fell
into this drum intro; it's kind of accidental. The ultimate goal was to
highlight the interplay between the guitars. My role with Eric was to
create a deeper groove."
The music from northern Mississippi, which came to life in juke joints,
has long left an imprint on the band’s music, from their cover of R.L.
Burnide’s ‘Busted’ and Junior Kimbrough’s ‘Do The Romp’ on their debut
album, The Big Come Up; to their subsequent signing to Fat Possum
Records, home to many of their musical heroes; and to their EP of Junior
Kimbrough covers, Chulahoma.
1 ‘Crawling Kingsnake’ (John Lee Hooker Cover)
2 ‘Louise’ (Mississippi Fred McDowell Cover)
3 ‘Poor Boy A Long Way From Home’ (R. L. Burnside Cover)
4 ‘Stay All Night’ (Junior Kimbrough Cover)
5 ‘Going Down South’ (R. L. Burnside Cover)
6 ‘Coal Black Mattie’ (Ranie Burnette Cover)
7 ‘Do the Romp’ (Junior Kimbrough Cover)
8 ‘Sad Days, Lonely Nights’ (Junior Kimbrough Cover)
9 ‘Walk with Me’ (Junior Kimbrough Cover)
10 ‘Mellow Peaches’ (Big Joe Williams Cover)
11 ‘Come On And Go With Me’ (Junior Kimbrough Cover)