Het eerste studioalbum (New Long Leg) van de groep uit Zuid-Londen, dat
in slechts twee weken werd opgenomen met producer John Parish in de
iconische Rockfield Studios, werd een wereldwijd succes. Aangemoedigd
door het succes keerden Nick Buxton (drums), Tom Dowse (gitaar), Lewis
Maynard (bas) en Florence Shaw (zang) eind 2021 terug naar het
platteland van Wales, om opnieuw samen te werken met Parish en technicus
Joe Jones.
Werkend vanuit een vertrouwenspositie in dezelfde studio en met
hetzelfde team, werd het impostersyndroom en angst vervangen door een
frisse vrijheid en openheid om verder te verkennen. Een langere periode
in de studio gaf hun de tijd om te experimenteren, te improviseren, te
spelen, en niet geheel onbelangrijk: hun tafeltennisvaardigheden aan te
scherpen.
Stumpwork werd geïnspireerd door een overvloed aan gebeurtenissen,
concepten en politieke debacles. Surrealistische teksten staan als
vanouds op de voorgrond - maar er is nu een gevoeligheid voor de thema's
familie, geld, politiek, zelfspot en sensualiteit. Woedende alt-rock
anthems worden op de plaat gecombineerd met jangle pop en ambient noise,
waarmee de rijkdom aan invloeden van de band en hun diepe muzikaliteit
wordt aangetoond.
Met de druk van hun debuutalbum achter de rug, heeft Dry Cleaning een
ambitieus en diep lonend nieuw werk gemaakt dat hen markeert als een van
de meest intelligente en opwindende acts uit het Verenigd Koninkrijk.
Het album en single artwork werden bedacht en gecreëerd door
multi-disciplinaire kunstenaars Rottingdean Bazaar en fotografe Annie
Collinge. James Theseus Buck en Luke Brooks van Rottingdean Bazaar
werkten voor het eerst samen met Dry Cleaning en regisseerden de
officiële video voor 'Scratchcard Lanyard'. Nu hun creatieve
samenwerking met de band blijft bloeien, hebben ze een unieke visuele
identiteit voor ‘Stumpwork’ ontworpen.