Geschreven door:
Rik Binnendijk (writteninmusic.com)
Het album
The Pace Setters van de band Edikanfo is een
relatief onbekend en optimistisch hoofdstuk uit de rijke Ghanese
muziekgeschiedenis. Het zou het enige album van de band blijven. Een
militaire coup en nachtklok brachten de veelbelovende start van de band
in 1981 vroegtijdig tot stilstand. Glitterbeat geeft dit album uit 1981,
gecoproduceerd door Brian Eno, opnieuw uit.
Voor de opname was Edikanfo in Ghana al bekend geworden met hun mix
van funk, afrobeat en Highlife – een Ghanese stijl ontstaan uit de
combinatie van traditionele Ghanese muziek en Caribische muziek,
gespeeld door Europese instrumenten. Op The Pace Setters zijn al deze elementen samengeperst in een kort, energiek en dansbaar album.
Het openingsnummer Nka Bom begint meteen met een stuwend,
rechttoe rechtaan discofunk ritme met een aanstekelijk vraag-antwoord
spel tussen zanger en achtergrondzangers. De blazers voegen op de
achtergrond en in muzikale overgangsstukken nog wat vettige, jazzy
arrangementen toe. Gbenta rust op een stevige, maar complexe
polyritmische fundering waarbij de drummer zijn high-hats syncopisch
laat knisperen. Een knorrende bas pompt het ritme verder en in het lange
nummer is ook nog plaats voor solowerk, onder andere van een broeiend
orgeltje. Ook op de rest van het album domineren dansbare ritmes en
optimistische melodieën. Een enkele keer worden deze aangevuld met wat
modernere geluiden, zoals met synthetische bliepjes op Blinking Eyes.
Hoewel Brian Eno op het album als producent vermeld staat, is hij
tijdens de opnamen in een kleine studio in Accra vooral betrokken
geweest als opnametechnicus. Toen hij aan een van de percussionisten
vroeg of hij zijn partij afzonderlijk van de rest wilde inspelen,
antwoordde hij dat hij dat niet kon. Voor hem was zijn partij slechts
een van de draden waaruit het weefwerk van de band bestond. En
inderdaad, de muziek op The Pace Setters klinkt als een geheel.
Toevoegingen zouden overbodig zijn geweest. Het gemeenschappelijke
speelplezier van Edikanfo maakte het werk van de producent – ironisch
genoeg een van de bekendste producenten uit de (pop)muziekgeschiedenis –
overbodig.