Tekst writteninmusic.com Edwin Hofman
Het vertrekpunt van dit zevende album van Explosions In The Sky was
het idee van ‘een einde’. Het einde van een relatie, een vriendschap of
van het leven. Iedere track was in dit kader op een bepaald idee van een
bandlid gebaseerd, een idee waarmee alle muzikanten aan het werk
gingen. Natuurlijk kan een einde ook het laatste stadium vóór een nieuw begin zijn, aldus de band, die zich waarschijnlijk wilde behoeden voor louter zwaarmoedigheid.
Openingstrack en een van de singles, Ten Billion People,
valt op door stevige, prominente drums en zuivere, subtiele en
klingelende gitaarklanken. Je vraagt je af of de track over de
wereldbevolking gaat, die volgens de VN in zo’n 35 jaar de 10 miljard
zal halen. De stevige muziek zou kunnen duiden op drukte en oplopende
spanningen. De rust die de tweede helft van het nummer tekent is in dit
kader even intrigerend als sereen en fraai. Ook Moving On, een
track die eveneens al circuleerde, laat een stevige drumsound horen die
scherp aftekent tegen de atmosferische gitaarpartijen. De song slaat
gaandeweg mooi zijn vleugels uit.
Loved Ones is aanvankelijk een soort stilte na de storm;
aangename ambient- en pianoklanken brengen rust. Toch trekt de band ook
hier weer flinke geluidsmuren op. Even roept de muziek beelden op van
een slagveld vol galopperende ruiters. De postrock van Explosions In The
Sky weet dus geregeld nog zeker indruk te maken anno 2023, zeven jaar
na het laatste album The Wilderness. Het hieropvolgende Peace or Quiet is
aanvankelijk zowel vredig als rustig. Massieve gitaarakkoorden
doorklieven vervolgens het landschap. Echter, ook als de band loodzwaar
klinkt is er nog ademruimte. De muziek is zowel aards als verheven.
De diverse gitaren die Explosions in the Sky weer inzet zijn dan ook de voornaamste smaakmakers op End: schril, waaierend, verfijnd, hard en meedogenloos of juist spaced out;
het zijn de snaren die de geluidsmagie brengen. Het is niet
verwonderlijk dat de band in de afgelopen jaren naam heeft gemaakt met
scores bij films en tv-series. Explosions In The Sky blinkt uit in
filmische (breedbeeld)muziek die door het stevige fundament nergens in
het luchtledige verdwijnt. Compositorisch zijn de tracks niet altijd
even vernuftig of memorabel maar de band weet de spanning en prikkeling
er over het algemeen aardig in te houden.
Met het afsluitende It’s Never Going to Stop lijkt de band
het idee van eindigheid te relativeren en een open einde te creëren. Het
is een mooie track met gedempte gitaren, subtiel pompende bas en meer
ruimte voor de piano. Een opvallende, mooie track die voor variatie
zorgt: strakke, repetitieve, technoïde sferen in een milder en aangenaam
landschap.
Explosions in the Sky brengt ‘slechts’ zeven tracks op End. Hiermee neemt de band weer afstand van voorganger The Wilderness, dat met negen nummers een relatief lange tracklisting kende en dat qua piekmomenten nog vrij beheerst overkwam. De quiet/loud dynamiek is op End dan ook een stuk krachtiger. Hoewel End
daardoor wellicht eerder de hoogtepunten van twintig jaar geleden in
herinnering brengt, is het album geen absolute hoogvlieger binnen de
discografie van Explosions In The Sky. Een prima terugkeer aan het
albumfront, zo kun je End echter wél noemen. Het is fijn dat de band weer terug is en ook de podia weer zal opzoeken. Want live blijft de band een hele ervaring natuurlijk.