Sinds haar vertrek, of zeg maar gerust vlucht, uit Mali, waar haar een
door de gemeenschap bepaalde levensloop wachtte, is de artistieke
duizendpoot Diawara vooral actief als actrice, maar sinds haar
overrompelende debuut Fatou uit 2011, heeft ze ook veel podia in de
wereld gezien. Optredens met Damon Albarn, Omara Portuondo en Paul
McCartney leiden in 2015 tot de live LP At Home, samen met Roberto
Fonseca. Die namen geven al aan dat Diawara zich misschien laat
beïnvloeden door haar Malinese roots, maar daarnaast wel degelijk verder
kijkt dan dat. Op haar tweede studio album, Fenfo trekt ze opnieuw hard
van leer tegen vrouwenonderdrukking in het algemeen en de Afrikaanse
versie in het bijzonder. Dat wordt soms op een zeer aanstekelijke manier
gedaan, zoals in het dansbare Nan Bel, en soms op een ingetogen,
indringende manier, getuige Don Do, voorzien van een paar prachtige
strijkers. De wereld heeft haar omarmd, en die positie zal ze luidkeels
gebruiken om haar boodschap te blijven verkondigen.
Recensent
Mania : Jurgen Vreugdenhil