Tekst Volkskrant ROBERT VAN GIJSSEL
Made Kuti, de kleinzoon van de Nigeriaanse afrobeatkoning Fela Kuti,
heeft zijn grootvader nooit gekend. Als klein kind kreeg hij een sax in
handen gedrukt, en werd hij geacht het complete oeuvre van opa mee te
spelen. Made’s vader Femi, die ook in de band van Fela Kuti speelde,
vond dat het erfgoed moest worden doorgegeven.
De dubbelaar Legacy + is de weerslag van dat idee. Stop the Hate van Femi Kuti is een ronkende, klassieke en politieke afrobeatplaat. Daarna slaat Made toe: hij speelt álle instrumenten in op For(e)ward, een knettergoed debuut dat de politiek gedreven Nigeriaanse kunst echt vooruithelpt.
Made zoekt niet opzichtig aansluiting bij pop of hiphop, toch heeft
zijn versie van de mengvorm van jazz, funk en West-Afrikaanse
gitaarmuziek een opmerkelijk fitte groove. De stotende en fel
schetterende koperarrangementen doen het geweldig naast subtiele
elektronische elementen, reggae en natuurlijk de funky rollende bassen,
polyritmische drumpatronen en warme en krachtige stem van de jongste
Kuti zelf. Wat een rijk en opbeurend afrobeatdocument.