Tekst Philippe de Cleen (writteninmusic.nl)
De prachtige samenwerking tussen de Welshe harpiste Catrin Finch en
de Senegalese koraspeler Seckou Keita moest wel uitmonden in een nieuw
album. Het kon ook haast niet anders, nadat ze verschillende podia rond
de wereld veroverden met betoverende magie. Niets dan lovende reacties
vanuit zowel pers (The Guardian, Mojo, Songlines,..) als publiek. Soar, de opvolger van het wonderlijke debuut Clychau Dibon (2013), bewijst dat de samenwerking géén ‘one hit album wonder’ was.
Daar waar het debuut zich toespitste op het samengaan van
verschillende culturen en instrumenten, is er nu vooral de verdere
bestendiging van die unieke band tussen hen. Kernthema’s op het nieuwe
album zijn onder meer migratie en reizen. Niet toevallig onderwerpen
waar zowel Finch als Keita iets mee hebben. In eerste instantie denk je
meteen aan zowel Senegal als Wales, maar beide muzikanten hebben
intussen wel veel meer plaatsen in de wereld verkend. Elk op hun gebied
(harp/kora) zijn ze meesterlijk en virtuoos, al is het net die ongewone
en ongebruikelijke versmelting daarvan die maakt dat je hier echt iets
uniek te horen krijgt. Wie bijvoorbeeld had gedacht dat Finch en Keita
via Bach To Baisso Bach (meer bepaald een stuk uit de befaamde Goldberg Variaties) naar een koracontext vertaald zouden krijgen? “Bach on the kora? I’m sure it’s never been done before”, stelt Seckou Keita.
Het meest opvallende is misschien wel hoe enorm verwant hun
respectievelijke tradities zijn. Harp en kora zijn beide
snaarinstrumenten met een heel eigen geschiedenis. Toch weten ze net
daardoor iets te maken dat uniek is, iets dat hen wereldwijd erkenning
oplevert. Het is dan ook net de dialoog en uitwisseling tussen Welshe
harpmelodieën en harmonieus koraspel die hier de essentie vormt en
opnieuw tot een wonderlijke streling voor het oor leidt. Zo neemt Clarach, de opener, je meteen mee naar de magie die je eerder al op Clychau Dibon kon vinden. Toch is Soar geen herhalingsoefening, al is er natuurlijk onmiskenbaar wel een verwantschap.
Sommige stukken en melodieën op dit album hebben inmiddels al enkele
levens achter zich, maar toch blijven ze opduiken. Zoals onder meer Hinna Djulo
dat gebaseerd is op het Soul Strings thema. Voor andere stukken liet
het duo zich inspireren door geschiedenis (1677 of afsluiter Cofiwych Dryweryn dat zijn oorsprong vindt in Welshe geschiedenis), door het dagelijkse leven (het berustende Listen To The Grass Grow of Teranga Ba, dat onder meer handelt over gastvrijheid) en zoveel meer. Verderop duikt Yama Ba op, een herinterpretatie van een veel ouder stuk van Seckou’s oom Solo Cissokho.
Dat geeft al aan dat de muziek die Finch & Keita produceren nooit
vrijblijvend is en vrijwel altijd diepere lagen kent. Bovendien is dit
muziek die volop doet (weg)dromen, de verbeelding aanscherpt en (in
gedachten) doet reizen.
Het duo heeft voor de opnames van dit Soar album ruimschoots
de tijd genomen. Dat heeft onder meer te maken met Catrin Finch, die
getroffen werd door borstkanker. Het getuigt van veel moed om in die
context te blijven werken aan een nieuw album, aan nieuwe muziek en
vooral aan de talloze reeks optredens, waarin ze samen met Seckou Keita
kan bewijzen hoe meeslepend de combinatie van harp en kora wel kan zijn.
Tracklisting Soar:
- Clarach
- Teranga Ba
- Yama Ba
- Bach To Baisso
- 1677
- Listen To The Grass Grow
- Hinna Djulo
- Cofiwych Dryrewyn