Het debuutalbum Every Kingdom betekende in 2011 de
grote doorbraak voor Ben Howard. Met hitsingles als Only Love en Keep
Your Head Up was het album een groot succes en werden alleen al in
Groot-Brittannië meer dan een half miljoen stuks verkocht. Met de
opvolger I Forget Where We Were, een kwetsbaar album met een donker en
zwaarmoedig geluid, lukte het de Britse singer-songwriter niet om het
eerdere succes te evenaren. Maar we zijn inmiddels vier jaar verder en
zijn nu bij Howard’s derde studioalbum beland: Noonday Dream. Wat gelijk
opvalt is dat Howard niet in herhaling valt en ons met deze plaat iets
compleet nieuws voorschotelt. Waar sommige nummers doen denken aan zijn
eerdere werk (Nica Libres At Dusk, Towing The Line) wordt Noonday Dream
voor een groot deel gedomineerd door een bijzondere combinatie van
Howards kenmerkende zang en gitaarspel met elektronische en sferische
soundscapes, wat als geheel een nieuw geluid oplevert. Een voorproefje
hiervan was al te horen in A Boat To An Island On The Wall, de eerste
single die van Noonday Dream is verschenen. Ook op nummers als What The
Moon Does, There’s Your Man en A Boat To An Island Part II hoor je deze
gebalanceerde mix van geluiden voorbijkomen. Andere nummers op het album
neigen zelfs naar volledig elektronische tracks (The Defeat,
Murmurations). Met deze opmerkelijke plaat zet Howard een gedurfde stap
vooruit, maar wel eentje die meer dan geslaagd is te noemen. Noonday
Dream is een sfeervol geheel dat niet snel verveelt en bovendien laat
zien dat Howards ‘oude’ geluid prima samengaat met moderne en
experimentele muziek.
Recensent Mania
|
: Godfried Nevels |