BLEND BETWEEN KENDRICK LARMAR & PETE SEEGER
Kaia
Kater is een jonge Canadese muzikante, die zich op haar tweede plaat
laat beïnvloeden door stokoude muziek. Het is de oude Amerikaanse
Appalachen folk en bluegrass die eerder onder andere Gillian Welch wist
te inspireren tot prachtplaten, maar Kaia Kater geeft een geheel eigen
draai aan de invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek uit het begin van
de vorige eeuw en voegt bovendien een flinke dosis blues toe.
De
instrumentatie op Nine Pin is over het algemeen uiterst sober en
beperkt zich tot een elementaire ritmesectie en het al even elementaire
banjospel van Kaia Kater zelf. Door subtiele toevoegingen van blazers,
strijkers en piano en prachtige en al even subtiele gitaarlijnen, klinkt
de muziek van Kaia Kater echter anders dan die van haar soortgenoten.
Dat
doet de muziek van de uit Québec afkomstige muzikante ook door haar
fascinerende stem. Het is een stem vol soul, die in eerste instantie
vooral doet denken aan die van Rhiannon Giddens of Leyla McCalla, die
ook in muzikaal opzicht zinvol vergelijkingsmateriaal aandragen, maar
die in de meest rauwe en intense passages ook herinneringen oproept aan
Nina Simone.
De
muziek van Kaia Kater is in de meeste tracks zoals gezegd uiterst
ingetogen, maar het is muziek met een bijzondere onderhuidse spanning.
Deze spanning wordt deels gegenereerd door de diepe baslijnen en de
bijzondere toevoegingen van met name blazers, maar de krachtige stem van
Kaia Kater en haar beklemmende banjospel hebben minstens evenveel
effect.
Door
het sobere karakter moest ik wel even wennen aan Nine Pin, maar na
enige gewenning heeft de plaat al heel snel een bezwerend effect en
blijken de songs van de Canadese muzikante wonderschoon. Dat Nine Pin in
slechts één dag werd opgenomen maakt de tweede plaat van Kaia Kater
alleen maar bijzonderder en indrukwekkender.
Na
de hoogtijdagen van de bluegrass en folk revival die werd geïnitieerd
door de soundtrack bij de film O Brother, Where Art Thou? Van Joel en
Ethan Coen, gebeurde er wat mij betreft niet zoveel nieuws meer in het
genre, maar het wonderschone Nine Pin van Kaia Kater geeft het genre een
stevige impuls.
Uncut heeft er deze maand een 9 voor over en daarmee wordt de Canadese muzikante zeker niet te ruim beloond. Prachtplaat!
Recensie Erwin Zijleman (krenten uit de pop)