Donker, mysterieus, intrigerend, melancholisch en meeslepend:
ook op de nieuwe release Somebody’s Knocking is het onmiskenbare geluid
van de Mark Lanegan Band te horen. Het elfde studioalbum van de
Amerikaanse band gaat vlammend van start met Disbelief Suspension, een
garagerocker die gedragen wordt door strakke drums, pompende drums en
spannende gitaarlijnen die in elkaar verweven zijn. Maar na nummers als
Letter Never Sent, Night Flight To Kabul en Gazing From The Shore wordt
al snel duidelijk dat het album een andere muzikale richting opgaat: new
wave met ruimte voor elektronische invloeden van synths en
drummachines. Bij vlagen doet het album dan ook denken aan Joy Division,
New Order en Depeche Mode. De kenmerkende zang van Lanegan blijkt een
prima match te zijn met de muzikale invloeden uit de 80’s waarmee hij
zich op Somebody’s Knocking omringt. Nadat Lanegan met de sfeervolle
ballad Playing Nero een korte rustpauze heeft ingelast, wordt met
Penthouse High en Name And Number de muzikale draad van de new wave en
synthpop weer opgepakt. Op Somebody’s Knocking laat de voormalige
Screaming Trees-zanger horen dat hij, ook na tien eerder verschenen
studioalbums, nog altijd open staat voor nieuwe muzikale avonturen.
Recensent mania
|
: Godfried Nevels |