Was Groove Denied van vorig jaar al een sensationeel album van
Stephen Malkmus, met Traditional Techniques breekt hij misschien wel nog
meer klompen. Zijn experiment met piepende en knarsende elektronica
waar hij nog goed mee weg kwam ook behoort alweer tot het verleden.
Traditional Techniques klinkt in de verste verte niet als een follow up
maar is weer een gitaarplaat. Maar niet zo eentje van het lo-fi type
zoals lang geleden met zijn band Pavement of met zijn maatjes van The
Jicks. Traditional Techniques is het meest bijzondere album dat hij ooit
heeft opgenomen. Het is een kruising tussen folk en world. Behalve een
heel orkest van akoestische en elektrische gitaren horen we ook
vreemdsoortige uitheemse instrumenten. Direct aan het begin van opener
ACC Kirtan waan je je al in exotische oorden en niet in de studio waar
Malkmus en zijn hulpje Matt Sweeney een zinderend intro opnemen. Toch is
het laatste wel degelijk het geval. Xian Man is ook al een lustoord
voor gitaarliefhebbers en lijkt een vette knipoog naar Lou Reed. Op The
Greatest Own in History is Malkmus een folkie die erg mooi zingt. Over
mooi zingen gesproken: op Amberjack ontroert hij zelfs. Een emotie die
hij in zijn al lange loopbaan zelden oproept. Ook Shadowbanned is zo’n
nummer waar je niet op uitgeluisterd raakt. Stephen Malkmus zou met
Traditional Techniques wel eens zijn beste post Pavement album kunnen
hebben gemaakt.
Recensent mania
|
: Wim Koevoet |