Wars van muzikale krachtpatserij zoekt Moss het in de ambachtelijke kwaliteit van liedjes.
**** Volkskrant recensie van Pablo Cabenda
Moss heeft lange periodes van stilte nodig om tot een eindproduct te
komen. Er zit steevast drie à vier jaar tussen de albums van het
kroonjuweel van het Nederlandse platenlabel Excelsior, en nu zelfs vijf
jaar tussen HX en de vorige plaat Strike. Het klinkt dan ook alsof de liedjes op HX
eerder zijn gegroeid dan geschreven, compleet met alle subtiele
details. De melodieuze gitaarpop van Moss is van zo’n veelzijdigheid dat
het haast vanzelf naar diverse stijlen en genres verwijst. Opener Not Today klinkt door de aangehouden jengelende gitaarakkoorden als Sonic Youth, terwijl de bedauwde gitaargalm van Before It’s Gone en The Lighthouse
aan jarentachtigindierock doen denken. Maar die gemijmerde zang van
Marien Dorleijn, met onnadrukkelijke meerstemmige koortjes, geven de
nummers het Moss-stempel. Wars van muzikale krachtpatserij zoekt de band
het in de ambachtelijke kwaliteit van liedjes die vol klinken, maar
nooit volgestouwd zijn. Gecombineerd met de neiging om alles op midtempo
te laten zweven, leidt dat ertoe dat HX voelt als een warme, omhullende nevel.