A RETROSPECTIVE (1994-2002)
Geschreven door:
Cis van Looy (writteninmusic.com)
Op de tekening die de hoes siert prijkt The Bull, een omgebouwde
schoolbus met een al even robuust longhorn gewei op de motorkap. In ‘96
reisden Jon Nolan, zijn broer James en Cliff Murphy regelmatig vanuit
Maine naar Texas. Het verhaal van Say Zuzu begint drie jaar eerder in
New Hampshire als Murphy, destijds al met Jon en James actief in
ZuZu’Petals, de Nolan broertjes met copies van March 16-20 van
Uncle Tupelo en Neil Young’s Zuma confronteert, intensieve
luistersessies volgen. Met Say Zuzu pendelen ze tussen akoestische folk
van de plaatselijke koffiehuizen en rauwe garagerock, de ontdekking van
de muziek van Uncle Tupelo en Young betekent een openbaring.
Zo komt Say ZuZu in ’94 naar buiten met een soort instinctmatige alt
country na een epeetje op cassette volgt het met drummer Steve Ruhm
opgenomen titelloze debuut in het rockende Here Again komt Jon Nolan op de voorgrond terwijl Murphy zich evenmin onbetuigd laat in het countryneske Colorado
Een ontmoeting met bassist Bee Spears en harmonicaman Mick Raphael,
muzikanten bij Willie Nelson, resulteert in studiosessies in Franklin in
samenwerking met Bradley Hartman. Highway Signs & Driving songs is weerom opgebouwd met beurtelings door Murphy en Nolan aangeleverde songs. Better Days en de titeltrack Highway Signs
werden hier geheel terecht geselecteerd, de drumsticks worden
gehanteerd door Mark Wentworth. Die stapt op net voor de opnamesessies
van de opvolger, Say Zuzu keerde terug naar de Trace Sound Studio met
Ruhm terug achter de drumkit.
Ze hadden ondertussen Dan Dugmore die in navolging van Sneaky Pete
Kleinow van Flying Burrito Brothers de pedalsteel beroerde bij John
Stewart en Linda Ronstadt en een veelgevraagd sessieman werd in LA.
Dugmore’s pedalsteel klanken kleuren het mistroostige Broken en zijn lapsteel flankeert het banjospel van Murphy die het vocale voortouw neemt in Don’t Tie Me Down. Take These Turns opende de poort naar Europa, vooral in Italië werd een behoorlijke fanbasis uitgebouwd.
Zo bereikte Bull onze contreien, het was voor mij een laattijdige, eerste kennismaking met Pennsylvania, Wasting Time, Government Job en
andere lichtjes fantastische tracks van het meesterwerk van Say Zuzu.
Dat was de platenfirma’s evenmin ontgaan, maar de deal met Doolittle
Record werd afgeblazen, James Nolan en Steve Rhum haakten ondertussen
af. Met een nieuwe ritmesectie werd Every Mile nog ingeblikt, het werd het laatste werkstuk van een band, die getuige de openingstrack You Don’t Know Me, Doldrums en Good Girl, nog niets aan intensiteit en zeggingskracht hebben ingeboet.
Ruim twintig jaar na de laatste sessies vormt deze compilatie, een
veredelde random jukebox, de perfecte introductie. De uitgebreide
hoesnota’s van Brent Best, de aanvoerder van de cowpunks Slobberbone
vormen een fijne aanvulling. De titel Here Again is
overigens geen vrijblijvende ironische woordspeling, de reünieshows in
2019 met zowat alle muzikanten die ooit bij Say Zuzu figureerden, leiden
naar nieuwe studiowerk, in afwachting is het volop genieten van deze
bijzondere retrospectieve.