Annie Clark, oftewel St. Vincent, keert vier jaar na het geweldige MASSEDUCTION en drie jaar na de sobere remake MassEducation, terug met een nieuw album, Daddy’s Home, een verwijzing naar de vrijlating van haar vader na een lange gevangenisstraf vanwege een financieel vergrijp. St. Vincent komt ook dit keer met een nieuwe look op de proppen en ook in muzikaal opzicht slaat ze verrassende nieuwe wegen in. De openingstrack lijkt geschreven en geproduceerd door Prince in de jaren 80, maar in de tracks die volgen duikt St. Vincent vooral de jaren 70 in. Daddy’s Home klinkt verrassend soulvol en klinkt een stuk minder elektronisch dan we van Annie Clark gewend zijn. Het gaat haar goed af, want de broeierige organische klanken op het album verleiden makkelijk, terwijl St. Vincent als zangeres indruk maakt. Het is mijlenver verwijderd van het elektronische bombast van MASSEDUCTION, maar het inslaan van nieuwe wegen is precies wat je van St. Vincent verwacht. Het zijn wegen die nog steeds veel invloeden van Prince laten horen, maar in iedere song klinkt alles weer net wat anders. St. Vincent heeft de moderne dansclub van haar vorige album verruild voor een wat duistere nachtclub, maar overtuigt ook dit keer makkelijk. Hier en daar duiken strijkers of een gospel koor op, maar de Amerikaanse muzikante neemt ook een enkele keer de afslag richting Amerikaanse rootsmuziek, wat verrassend goed past. Het is wederom totaal niet wat we hadden verwacht van St. Vincent, maar dat maakt het alter ego van Annie Clark nu juist zo bijzonder.
Door Erwin Zijleman - Mania
Daddy's Home, the sixth album from Annie Clark a/k/a St. Vincent, is the latest facet of an ever-evolving artist regarded by many as the most consistently innovative and intriguing presence in modern music.
In the winter of 2019, as MASSEDUCTION's title track won the GRAMMY for Best Rock Song and the album won Best Recording Package, St. Vincent's father was released from prison. She began writing the songs that would become Daddy's Home, closing the loop on a journey that began with his incarceration in 2010, and ultimately led her back to the vinyl her dad had introduced her to during her childhood. The records she has probably listened to more than any other music in her entire life. Music made in sepia-toned downtown New York from 1971-1975.
Preceded by a foreboding teaser, the first full broadcast from St. Vincent's synthesis of this era reaches us in the form of "Pay Your Way In Pain," a slinky slab of sweaty funk—punctuated by a few examples of Clark's ability to shred vocal cords rivaling her shredding on her signature Ernie Ball Music Man guitar. The song plays like the result of time travelers from the future having booked a session Electric Lady in the early 70s. The video for "Pay Your Way In Pain," directed by Bill Benz (director of the forthcoming The Nowhere Inn, co-written by and starring St. Vincent), opens up Daddy's Home's visual world—a world in which the most forward-looking artist of an era throws herself willingly into a network TV variety hour rabbit hole.
Annie Clark, oftewel St. Vincent, keert vier jaar na het geweldige MASSEDUCTION en drie jaar na de sobere remake MassEducation, terug met een nieuw album, Daddy’s Home, een verwijzing naar de vrijlating van haar vader na een lange gevangenisstraf vanwege een financieel vergrijp. St. Vincent komt ook dit keer met een nieuwe look op de proppen en ook in muzikaal opzicht slaat ze verrassende nieuwe wegen in. De openingstrack lijkt geschreven en geproduceerd door Prince in de jaren 80, maar in de tracks die volgen duikt St. Vincent vooral de jaren 70 in. Daddy’s Home klinkt verrassend soulvol en klinkt een stuk minder elektronisch dan we van Annie Clark gewend zijn. Het gaat haar goed af, want de broeierige organische klanken op het album verleiden makkelijk, terwijl St. Vincent als zangeres indruk maakt. Het is mijlenver verwijderd van het elektronische bombast van MASSEDUCTION, maar het inslaan van nieuwe wegen is precies wat je van St. Vincent verwacht. Het zijn wegen die nog steeds veel invloeden van Prince laten horen, maar in iedere song klinkt alles weer net wat anders. St. Vincent heeft de moderne dansclub van haar vorige album verruild voor een wat duistere nachtclub, maar overtuigt ook dit keer makkelijk. Hier en daar duiken strijkers of een gospel koor op, maar de Amerikaanse muzikante neemt ook een enkele keer de afslag richting Amerikaanse rootsmuziek, wat verrassend goed past. Het is wederom totaal niet wat we hadden verwacht van St. Vincent, maar dat maakt het alter ego van Annie Clark nu juist zo bijzonder.
Door Erwin Zijleman - Mania
Daddy's Home, the sixth album from Annie Clark a/k/a St. Vincent, is the latest facet of an ever-evolving artist regarded by many as the most consistently innovative and intriguing presence in modern music.
In the winter of 2019, as MASSEDUCTION's title track won the GRAMMY for Best Rock Song and the album won Best Recording Package, St. Vincent's father was released from prison. She began writing the songs that would become Daddy's Home, closing the loop on a journey that began with his incarceration in 2010, and ultimately led her back to the vinyl her dad had introduced her to during her childhood. The records she has probably listened to more than any other music in her entire life. Music made in sepia-toned downtown New York from 1971-1975.
Preceded by a foreboding teaser, the first full broadcast from St. Vincent's synthesis of this era reaches us in the form of "Pay Your Way In Pain," a slinky slab of sweaty funk—punctuated by a few examples of Clark's ability to shred vocal cords rivaling her shredding on her signature Ernie Ball Music Man guitar. The song plays like the result of time travelers from the future having booked a session Electric Lady in the early 70s. The video for "Pay Your Way In Pain," directed by Bill Benz (director of the forthcoming The Nowhere Inn, co-written by and starring St. Vincent), opens up Daddy's Home's visual world—a world in which the most forward-looking artist of an era throws herself willingly into a network TV variety hour rabbit hole.