Paul Weller heeft haast, zo lijkt. Nog geen jaar geleden lanceerde
hij On Sunset, een behoorlijk ambitieus, diepgravend en geïnspireerd
werkstuk en nu al is opvolger Fat Pop een feit. Twaalf nummers staan
erop en de enorme stijlpluriformiteit is wederom indrukwekkend. Paul
Weller heeft er nog geen 40 minuten voor nodig maar Fat Pop is bepaald
geen vluggertje. Er valt veel te beleven, ook tekstueel en er is veel
werk van gemaakt. Op de eerste plaats door Paul Weller zelf die bijna
elk denkbaar instrument bespeelt maar ook door de vele muzikanten die
hebben geholpen. Een volvet geluid, Fat Pop (sic), is het resultaat. Zij
die hier toch niet genoeg aan hebben en het Britse muziekicoon meer
speeltijd gunnen, kunnen de uitgebreide versie kopen met extra nummers.
Fat Pop begint slecht. Het is zelfs even schrikken met die plompe
Eurodisco op Cosmic Fringes. Zeker in combinatie met de hoes, die doet
denken aan die van U2’s Pop, de minste plaat van de Ieren, Ook daar
waren hip en modern kernwaarden. Ook daar was het resultaat geforceerd.
Maar wees gerust, vanaf track 2, True, met veel blazers en harde gitaar,
stelt Paul Weller weer orde op zaken. Ook de titelsong, met behoedzame
en tegelijk dwingende funk, is reusachtig goed. Shades Of Blue is een
erg fraai liedje met een huppelende piano en Paul Weller’s dochter Leah
als tweede stem.
Het niveau blijft erg hoog met Glad Times. Een nummer dat zich zelfs na
tien draaibeurten nog steeds niet geheel bloot geeft. En waar Paul
Weller erg emotioneel zingt en kippenvel all over bezorgt.
Corner/Connections is een typische Wellersong, een beetje gewoontjes
maar dik in orde en met het heerlijk swingende Testify, met een plagende
fluit, stuurt hij het album wéér een andere kant op. That Pleasure is
een stevig funkende hartenkreet die wij, zeker als we kinderen hebben,
ons zelf en ook de dames en heren politici zich volledig zouden moeten
aantrekken. Failing is ook al zo’n opwindend nummer met veel gitaren en
percussie dat gek genoeg in het teken staat van zelfkastijding wegens
falen. Ook in Moving Canvas zit veel pit maar op In Better Times wordt
gas teruggenomen maar wel breed uitgepakt met dat volle geluid dat Fat
Pop kenmerkt, net als op Still Glides The Stream. Wat een plaat!
Door Wim Koevoet - Mania